8 Nisan 2013 Pazartesi

ADDIE- Tasarım Aşaması


Tasarım basamağında analiz aşamasından gelen veriler doğrultusunda, geliştirme stratejisi saptanır ve hedeflere nasıl ulaşılacağı belirlenir. Bir başka deyişle bilgi ve becerilerin kazandırılmasına en uygun ortam seçilir, öğretim yöntemi, öğrenme etkinlikleri ve değerlendirme süreci tasarlanır.Öğretim etkinliğinin amaçlanan sonuçları ve hedeflerinin tasarlanması ve zaman çizelgeleri, stratejiler ve ders planları gibi bütün planlar yapılır. Eğitim tasarım planlamasını yaparken önümüzde üç aşama vardır. Bunlar;
1. Eğitim Stratejisinin Belirlenmesi
2. Eğitim Formatının Belirlenmesi
3. Gerekli Dökümanların ve İçeriklerin Belirlenmesi

Eğitim Stratejisinin Belirlenmesi
Strateji belirlerken öncelikle eğitim alması gereken öğrencilerin konuyla ilgili bilgisinin ne düzeyde olduğunu, ihtiyaçlarını, hangi eğitimlere katılması gerektiğini ve eğitimden alması gereken kazanımları belirler.
Eğitim öncesinde onların eğitimden maksimum kazanımı elde etmelerini sağlayacak fikirleri üretir. Strateji belirlerken eğitimle ilgili tercihler ve kullanacak metodlar katılımcıların almak istedikleri tüm bilgileri öğrenmeleri açısından oldukça önemli olduğundan bu metod ve taktikleri sürekli geliştirilmektedir.
Eğitim sırasında kullanılan materyallerin yeterliliği, hangi metod ve taktiklerin kullanıldığı ve bunların katılımcılara nasıl katkıda bulunması gerektiği belirlenmektedir.
Farklı metotlara örnek olarak şu uygulamaları sayılabilir:
- Tartışmalar
- Modeller
- Senaryolar
- Hatırlatıcı İpuçları
- Tekrarlar
- Pratik Uygulamalar
Eğitim uzmanları eğitim içeriklerini hazırlarken aşağıdaki soruları dikkate almaktadır. Bu şekilde çalışmak eğitim dökümanlarının sınıflandırılmasına, eğitimin bütünlüğünün sağlanılmasına, eğitimin başarılı bir şekilde bitirilmesine ve eğitimle ilgili hedeflere ulaşılmasını sağlayacaktır.
Bu sorular;
- Eğitim içerik organizasyonu nasıl gerçekleştirilmeli?
- Fikirler katılımcılara nasıl sunulmalı?
- Bilgiler hangi formatta kullanılmalı?
- Öğrencilere yardımcı olmak için hangi aktiviteler ve egzersizler uygulanmalı?
- Katılımcıların başarıları nasıl ölçülmeli?
Eğitim Formatının Belirlenmesi
Öğrencilere ve eğitmene organizasyonun rahat gerçekleşmesi ve düzenli çalışmasına elverişli bir mekan sağlamalıdır.
Gerekli Dökümanların ve İçeriklerin Belirlenmesi
Eğitimler sırasında kullanılan eğitim notları ve kullanılan diğer materyaller eğitimin içeriğine uygun ve yeterli olmalıdır.
 
Tasarım Aşamasında İncelenmesi Gereken Unsurlar:
  • Değerlendirme araçları,
  • Öğrenme bileşenleri ( öğrenmenin hangi ilkeler doğrultusunda gerçekleşeceğinin, hangi değerlendirme aktiviteleri ile destekleneceğinin, hangi öğrenme modelinin kullanılacağının belirlendiği aşamadır.)
  • Öğretim teknikleri,
  • İçerik,
  • Kullanılacak her bir tasarım öğesinden sahne örnekleri (storyboard),
  • Ders sonunda elde edilmesi planlanan kazanımlar şeklindedir.


Kaynaklar
http://tasarimaddie.blogspot.com/
Arkün, S., Baş, T., Avcı, Ü., Çevik, V. ve Gürcan, T. (2009). ADDIE tasarım modeline göre web tabanlı bir öğrenme ortamı geliştirilmesi. Eğitimin Değişen Yüzü: Yeni Paradigmalar, 25.Yıl Konferansı, 14 Mart, Ankara.
http://seset.ceit.metu.edu.tr/2012/10/addie-ogretim-tasarimi-modeli/


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder