27 Mayıs 2013 Pazartesi

PROJE 4B- DEĞERLENDİRME RAPORU

PROJE 4B

DEĞİRMENKÖY ATATÜRK ORTAOKULU 6. SINIF MATEMATİK DERSİ CEBİRSEL İFADELER, EŞİTLİK VE DENKLEM KONULARI
E- ÖĞRENME MALZEMESİ TASARIMI
DEĞERLENDİRME RAPORU
 


 
Projenin hedef kitlesi İstanbul ili Silivri ilçesindeki Değirmenköy Atatürk Ortaokulu 6-A sınıfı öğrencileri olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik dersinden güçlük çektikleri konuları tespit edilip, buna uygun olan eğitimlerin  hazırlanmasına karar verilmiştir. Yapılan yazılı sınav sonucunda; Matematik dersi Cebir öğrenme alanındaki kazanımlara yönelik eksiklikler olduğu belirlenmiştir. Hedef kitle 11 kız, 10 erkek toplam 21 öğrenciden oluşmaktadır. Hedef kitle gelişim ve öğrenme özellikleri açısından incelenmiş, 6. sınıf öğrencilerini kapsayan 12 yaş grubu çocuklarının özellikleri araştırılarak hedef kitle tanınmaya çalışılmış ve ortam geliştirilirken yine bu özellikler dikkate alınmıştır.  Öğrencilerin büyük çoğunluğunun konuyla ilgili alt bilgilere sahip olduğu ancak bilgilerini soru çözümünde kullanmada sorunlar yaşadıkları gözlenmiştir. İçerik, öğrenme alanları, alt öğrenme alanları ve kazanımlar 2012-2013 M.E.B 6. sınıf kaynak kitabından yararlanarak oluşturulmuştur.
E- öğrenme malzemesi tasarlanırken ADDIE öğretim tasarımı modelinin aşamaları göz önüne alınmıştır. Öğretim Yönetim Sistemi olarak Moodle; içerikler Articulate  Storyline ve Kısa Sınavların hazırlanması için Articulate Quizmaker programları kullanılmıştır. Programlar bilgisayara kurularak özellikleri araştırılmış ve deneme uygulamaları yapılmıştır. Sayfa ve içerik tasarımları yapılarak tasarımın ana hatları belirlenmiştir. Eklenen içerikler bu tasarıma uygun olarak yerleştirilmiştir. Geliştirme aşamasında tasarım incelenerek gözden geçirilmiş, düzenlemeler yapılmış ve programın ses kaydetme özelliği kullanılarak içeriğe ses eklenmiştir. Uygulama aşamasında hazırlanan e-öğrenme malzemesi öğrencilere inceletilerek değerlendirmeleri alınmıştır. Değerlendirmeler ışığında tasarımın eksik yönleri geliştirilmiştir.
Tasarlanan içerik yayınlanarak http://eogrenme.abdulkadirkaradeniz.com/ adresindeki kurulumu Abdulkadir Karadeniz tarafından yapılan Moodle’ da Matematik dersi alanına  yüklenmiştir. Öğrenenlerin birbiriyle etkileşime girebilmesi için Haber ve Sosyal Forum eklenmiştir. Daha sonra Moodle üzerinde 10 soruluk test sınavı hazırlanarak eğitimde başarılı ya da başarısız olunduğuna dair geri dönüt verilmiştir.  
E- öğrenme malzemesi hazırlandıktan sonra hedef kitlenin konuk olarak giriş yapmaları ve sistemi kullanmaları sağlanmıştır. Tasarlanan malzeme öğrenciler tarafından beğenilmiş, ancak içine oyun da eklenmesi istenmiştir. Bu malzeme ile konu da eksik kalan noktalar tamamlanmış ve başarı istenilen düzeye gelmiştir.

Not: Abdulkadir Karadeniz’ e yardımları için teşekkür ederim.















 
 

 

ADDIE-Değerlendirme Aşaması

Eğitimin kalite ve etkinliğini değerlendirdiği aşamadır. Daha önceki aşamalarda belirlenen referans noktalarındaki eğitmeni ve kendisini performans göstergeleri tarafından değerlendirir.
Değerlendirme iki bölümden oluşur; şekillendirici yada biçimlendirici olarak tanımlanan ADDIE tasarımının her aşamasında gerçekleştirilen ara değerlendirmeler ve diğeri de özet değerlendirme olarak adlandırılan sürecin sonunda gerçekleştirilen ve ADDIE tasarımının bir bütün olarak değerlendirildiği bölümdür.

Bu bağlamda değerlendirme aşamaları yukarıda da söz edildiği gibi 2'ye ayrılır :
1) Eğitimden hemen sonra uygulanan anket çalışması ve değerlendirilmesi
2) Eğitim faaliyetinden daha sonra yapılan anket çalışması ve değerlendirilmesi.

Bu aşamada şu soruların cevapları çözümlenir:
* Öğrencilerin iş yapma şekillerinde nasıl değişiklik oldu?
* Eğitim kurumunun hedeflerine ulaşmada katılımcı ilave katkılar sağlayabildi mi?
* Öğrencilerin tazeleyici bilgi gerekli mi?
Bazı eğitimlerin etkileri eğitimden hemen sonra görüldüğü halde bazılarının katılımcılar üzerindeki etkileri daha uzun periyotta görülür. Bu nedenle değerlendirme süreci için eğitim uzmanı ile eğitmen zaman belirlemesi yapar.
Bu aşamada yerine getirilmesi gereken faaliyetler arasında şunlar sayılabilir :
* Eğitim programı değerlendirme verilerinin toplanması
* Proje değerlendirme verilerinin toplanması
*Eğitim programı performansının gözden geçirilmesi (eğitimden geçirilen öğrenci sayısı, Öğrencilerin tatmin seviyesi, eğitmen gözüyle öğrencilerde ki iyileşme, varsa sınav sonuçları vb.)
* Proje performansının gözden geçirilmesi (maliyet, program, kapsam, paydaş tatmini, proje takımı tatmini)
* Program ve proje performans sonuçlarının raporlanması
 
Değerlendirme aşamasında incelenmesi gereken başlıca unsurlar: 
  • Öğretimi değerlendirmede kullanılan teknikler,
  • Öğretim tasarımının ( materyallerin ) değerlendirilmesi,
  • Kazanımların değerlendirilmesi,
  • Bu incelemelere göre yapılması gereken değişiklikler şeklindedir.

    •  
       
        
    Kaynaklar:
    http://tasarimaddie.blogspot.com/
    http://ikegitimvegelisim.wordpress.com/2012/02/28/ogretim-sistemi-tasarimi-isd-addie-modeli/
    http://seset.ceit.metu.edu.tr/2012/10/addie-ogretim-tasarimi-modeli/
     

    13 Mayıs 2013 Pazartesi

    Proje 4a

    http://eogrenme.abdulkadirkaradeniz.com alanında Moodle üzerinde kurs açılarak Articulate Storyline programı ile hazırlanan içerik Scorm paketi olarak sisteme yüklenmiştir.

    Moodle linki:
    http://eogrenme.abdulkadirkaradeniz.com/course/view.php?id=6&sesskey=zlzCDaH1XA

    6 Mayıs 2013 Pazartesi

    Öğrenme Yönetim Sistemleri ve Sanal Öğrenme Ortamları

    ÖĞRENME YÖNETİM SİSTEMLERİ (LMS)
     
    Öğrenme yönetim sistemi ise adından da anlaşılacağı üzere bir yönetim aracıdır ve eğitim içeriklerinin yönetimine, öğrenenler ve öğretenlerin izlenmesine, öğrenme öğretme süreçlerinin bireyselleştirilebilmesine olanak sağlayan bütünleşik bir sistemdir.
    Ticari Öğrenme Yönetim Sistemlerinden en bilinir olanları ANGEL_Learning, Blackboard,Desire2Learn, eCollege, Webct (Blackboard tarafından satın alındı), it’s learning, eLeaP’dir diyebiliriz.
    Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemlerinin başlıcaları ise ATutor, Claroline, Dokeos, eFront, Fle3, ILIAS, LON-CAPA, Moodle, OLAT, Sakai, Bodington, Drupal, eStudy,LAMS, Docebo, DotLRN, eLedge, Openelms olarak sıralanabilir.
     
    Moodle: Moodle açık kaynak kodlu ve geliştirilmeye açık, eğitimcilerin çevrim içi kurslar oluşturmalarına yardım etmek üzere tasarlanmış bir öğrenme yönetim sistemidir. Açılımı, Modular-Object-Oriented-Dynamic-Learning- Environment yani Esnek Nesne Yönelimli Dinamik Öğrenme Ortamı olarak çevrilebilir. Yazılım, MySQL ve PostgreSQL veri tabanı sistemleri altında ve PHP dilini destekleyen herhangi bir ortamda (Linux, Windows vs) çalışmaktadır. Moodle, bir Uzaktan Eğitim sitesinde ihtiyaç duyulabilecek etkinliklerin çoğunu fazlasıyla yerine getirebilecek özelliklere sahiptir. En önemli özelliği, öğretmen ve öğrenciler tarafından kolay bir şekilde kullanılabilmesidir.

    ATutor: ATutor kullanımı kolay, dünya çapında yaygın  olarak kullanılan açık kaynak kodlu bir öğrenme içerik yönetim sistemidir. Tasarımında erişilebilirlik ve uyumluluk önde gelen faktörler olarak belirlenmiştir. Eski-yeni her tür bilgisayar sisteminde ve tüm işletim sistemlerinde kolaylıkla kullanılabilecek şekilde hazırlanmıştır. Aynı zamanda engelli kişiler de düşünülerek, onların da rahat kullanabileceği şekilde düzenlenmiştir. Tüm eğitimcilerin rahatça kurup kullanacağı bu sistem sayesinde eğitime teknoloji entegrasyonu kolaylaşmaktadır. ATutor Öğrenme İçerik Yönetim Sistemi Eğitimin kalitesini arttırmak adına yapılabilecek en büyük getirili, en düşük maliyetli yatırımlardan biridir. Birçok üniversite, kurum,araştırma merkezi ve eğitim kurumlarınca kullanılmaktadır.

    Dokeos: Dokeos birçok uluslararası başta üniversiteler olmak üzere farklı kurum ve kuruluşların desteğinin yanında bireysel katkılarla açık kaynak iş modeline dayalı geliştirilen açık kaynaklı bir öğrenme yönetim sistemidir. Akademik amaçlı kullanım dışında birçok şirket tarafından e-öğrenme ve harmanlanmış öğrenme programlarında kullanılmaktadır. MySQL veritabanına dayalı ve PHP dilinde yazılan web tabanlı bir uygulamadır. Dokeos web tabanlı E-eğitim, Ders yönetim sistemi ve işbirliği aracıdır. Eğitimci ve Öğrenci için içerik yönetim hizmeti de sunmaktadır. Ders yönetimi ile ilgili kısımları konu dağıtımları, takvimleme, ilerleme takibi, yazı/ses ve video ile chat, test yönetimi ve kayıt alma olayları gerçekleştirebilmektedir. Şu anda 31 dili içeren araç binlerce organizasyon tarafından kullanılmaktadır. Dokeos‘un esas avantajı ise kullanıcı kolay yapısı ve esnek sistemidir. Kolay kullanılabilir yapısı ile iyi öğretim için temel araç olmak hedefindedir. Böylece kullanıcılar araçla daha az uğraşarak öğrenmeye daha çok zaman ayırabilirler. Dokeos PHP ile geliştirilmiş ve MySQL veritabanı kullanmaktadır.

    Bodington: Bodington açık kaynak kodlu ücretsiz bir sanal öğrenme ortamı/öğrenme yönetim sistemi olarak dünya genelinde birçok üniversitede kullanılmaktadır. 1997’den beri geliştirilmekte olan java tabanlı sistem Microsoft, Linux, UNIX, ya da Mac OS X sunucu ortamlarında çalışmaktadır. Kullanıcı tarafında web tabanlı olmasından dolayı güncel bir web tarayıcısı olması yeterlidir.

    Fle3 Learning Environment: Web tabanlı bir öğrenim sistemidir. Gerçek anlamda FLE3 server sistemlerde bilgisayar tabanlı işbirliksel öğrenim için tasarlanmıştır.  GNU lisansıyla yayınlanır. Açık kaynak kodludur.  Yönetim ve eğitim içeriği sağlamak için kendi özel araçları vardır. Şuanda desteklediği diller: Fince, İngilizce, İspanyolca, Brezilyaca, Portekizce, Norveççe, Almanca, İtalyanca, Litvanyaca, Estonyaca, Polonyaca, Danimarkaca ve Çince’dir. Öğretmen ve öğrencilere farklı klasörler yaratma ve bireysel olarak hiyerarşik bir sistem kurma olanağı sunar.

    Claroline: Claroline, öğretmenlere veya eğitim organizatörlerine web üzerinden ders verme imkanı sağlayan, php/MySQL tabanlı ücretsiz bir uygulamadır. Sınıfın geleneksel yapısı eğitim temellerine dayanarak işbirlikçi web uygulamalarına taşınmaya çalışılmıştır. Claroline 30 dile çevrilmiş bulunup, 400’den fazla kuruluş tarafından 60 ülkede hazırladıkları dersleri web üzerinden yayımlamakta kullanılmaktadır.

    Docebo: Docebo SCORM uyumluluğu ile e-öğrenme ve insan kaynakları yönetimi ve gelişimi için açık kaynak kodlu şirketler ve eğitim kurumlarının kullanımına uygun sistemleri bünyesinde modüler olarak barındıran eFront benzeri bir içerik ve öğrenme yönetim sistemidir. PHP ve veritabanı olarak MySQL üzerinde çalışmaktadır. Video konferans, sanal görüşme ve toplantının yanında toplu bilgilendirmeler için e-bülten imkânı vardır.


    eStudy: eStudy özellikle üniversitelerin olağan ders idare sistemlerine ek olarak bilgisayar bilimlerinde benzetim özel desteği veren bir açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemidir.


    Drupal: Drupal açık kaynak kodlu olarak geliştirilmiş içerik yönetim sistemi olmasının yanında kişiselleştirilebilir, yetkilendirilebilinir içerik ve kullanıcı yönetimi ve arama kabiliyetlerinin yanında birçok geniş özellikleri ve servisleri ile sosyal etkileşimli öğrenme ortamları oluşturmak için esnek bir platformdur. Web tabanlı olan uygulama platform bağımsız olarak PHP dilinde MySQL yâda PostgreSQL veritabanı üzerine yapılandırılabilinir. “Drupal Association” organizasyon yapısı altında gönüllü kullanıcılar tarafından geliştirilmeye devam  edilmektedir. Birçok eğitim kurumu ve üniversite içerik yönetim sistemi olarak Drupal’ı tercih etmektedir.


    DotLRN: Tamamıyla açık kaynak kodlu çevrimiçi (online) eğitim platformudur. GNU lisansıyla yayınlanır. MIT tarafından geliştirilmiş olan DotLRN öğrencilerin ödev ve proje konusunda kullandığı ofis gereçlerini kendi içinde barındıran açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemidir. Kurs yönetimi, öğrenim yönetimi, içerik yönetimi ve çevrimiçi topluluk yönetimi yapılarından oluşmaktadır. Unix/Linux tabanlı sistemlerde AOLServer web uygulama sunucusu destekli çalışır. Veritabanı olarak PostgreSQL, Oracle uyumludur. P2P ve Wireless sistemlere destek sunar. Tek başına kurs yönetimi,  öğrenim yönetimi, içerik yönetimi ve çevrimiçi topluluk yönetimi sağlar. Online destek ve forum hizmetleri sunar. Yarım milyona yakın kullanıcısı vardır.


    eFront: eFront kolay kullanımı, görsel özellikleri,  SCORM uyumluluğu ile e-öğrenme ve insan kaynakları yönetimi ve gelişimi için açık kaynak kodlu şirketler ve eğitim kurumlarının kullanımına uygun sistemleri bünyesinde modüler olarak barındıran bir içerik ve öğrenme yönetim sistemidir. Platform bağımsız olarak web temelli çalışan uygulama; yazılım mimarisi itibariyle PHP ve veritabanı olarak MySQL üzerinde çalışmaktadır.


    Sakai: Sakai açık kaynak kodlu bir Kurs Yönetim Sistemidir.160’ın üzerinde eğitim kurumunun kullandığı birçok kullanıcıya hitap eden ücretsiz, açık kaynak kodlu ve eğitimi destekleyen birçok özelliği ile web tabanlı, platform bağımsız bir uygulamadır. Sakai Java tabanlı, servis mimarisine dayalı uygulama paketi ölçeklenebilinir, platform bağımsız genişletilebilir bir yapıya sahiptir. Sakai uygulaması ders yönetim sistemlerinin sahip olduğu birçok ortak özelliğin anında bilgi\belge dağıtımı, ödev aktarma, çevrimiçi ölçme değerlendirme ve not defteri ve canlı sohbet modüllerini içermektedir. Sakai işbirlikçi çalışma ortamı sunan araçları ile raştırmacıların ve proje gruplarının kullanımına da uygundur. Uygulamanın geliştirilmesi Sakai Foundation yapısı altında üyelik esasına dayalı olarak kar amacı gütmeden bireysel, eğitim kurumları ve  üniversiteler tarafından yapılmaktadır.


    OLAT: OLAT, İsviçre’de kullanılmakta olan ve Zürich Üniversitesinde geliştirilmeye başlamış açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemidir. Uygulama java tabanlı olup java destekli bir sunucu gerektirir. Veritabanı olarak MySQL, Postgres ve HSQL ile test edilmiş olup herhangi biriyle kullanılabilir. Ders sisteminin kurulumu ve yapısı kolaydır. Kendi içinde dosya paylaşımı, chat, tartışma formu, gruplaşma desteği sunar. Güçlü bir üyelik sistemi vardır. Grup içi üyelikler ve üyelik durumları mevcuttur. Ders sistemleri puanlama mekanizmasını içinde taşır. Online testler ve puanlama desteği verir. Kullanıcı sayfaları portal özelliği taşır. Sorguya dayalı raporlama ve anket özellikleri vardır.

    Kaynak:
    SANAL ÖĞRENME ORTAMLARI (VLE)
    Sanal öğrenme ortamları, yönlendiriciler ve öğrenciler arasında, çevrimiçi öğrenmeyi de içeren her türlü etkileşimi sağlayabilen elektronik dizgeler olarak tanımlanmaktadır.
    Sanal öğrenme ortamları eğitim yönlendiricilerine;
    • Öğrencilerin tartışmaya olan katkılarını gözlemleme
    • Geribildirim ya da değerlendirme için bütün etkinlik ve konuşma geçmişlerini  yazılı olarak saklama
    • Eleştirel düşünme becerileri hakkında öğrencilere örnek olabilmek için tartışmalara katılabilme
    • Eleştirel düşünmeyi yönlendirebilmek için soru sorma ya da yorum ekleme
    • Gerektiğinde belli bir konuda uzman görüşü belirtebilme
    gibi kolaylıklar sağlamaktadır.
    Cooper bir sanal öğrenme ortamında bulunması gereken özellikleri şöyle sıralamaktadır:
    • Eğiticiler ve öğrenciler için basit kullanıcı arayüzleri
    • Çoklu ortam iletişimi
    • Çoklu iletişim kanalları
    • Bütün yapıyı çok kolay ve çabuk biçimde anlatan bir arayüz
    • Eğiticiler ve öğrenciler arasında gruplamalar ve bilgi değişiminin kolayca yapılabilmesi
    • Akademik etkileşim olduğu kadar toplumsal etkileşimin de sağlanması
    • Anında destek
    http://kisi.deu.edu.tr/ozgun.kosaner/dosyalar/AEK_2007_Sanal-PDO.pdf
     

    ADDIE- Uygulama Aşaması

    Implementation(Uygulama):  Geliştirme aşamasında tasarımı biten materyallerin uygulanma süreci bu aşamada yapılır. Bu aşamada öğrenen kişi materyalleri kullanırken öğretim tasarımcısı da kendisini inceler ve materyalin kullanılırlığı, içerikteki eksikleri ya da varsa fazlalıkları, öğrencinin edinmiş olduğu kazanımları gözlemleyebilir. Notlar alır. Değerlendirme aşaması için hazırlamış olduğu çizelgesinde hangi kazanımları ne kadar sürede edindiği gibi detaylı bilgileri not eder. Uygulama kısmında değerlendirme aşamasının yapılması, materyalin öğretime tam hazır olması için önemlidir.
     
    Uygulama safhası eğitim uzmanlarının hazırladığı eğitim projesini eğitmenlere sunuş aşamasıdır.
    Bu sunumda;
    * Konuyla ilgili eğitmeni, eğitim metodolojisini ve eğitimi değerlendirme prosedürleri ile müşteri firmaya iletir.
    * Eğitim uzmanları eğitim ortamını bütün gerekli malzeme ihtiyacı ile donatarak eğitim projesi için hazır hale getirir.
     
    Bu aşamada yerine getirilmesi gereken faaliyetler arasında şunlar sayılabilir :
    * Program malzemelerinin üretimi
    * Teknolojik altyapı ve hizmetlerin uygulanması
    * Uygulamalarla eğitimi pekiştirilmesi
    * Motive edici unsurların hazırlanması
    * Öğrencilerin listelenmesi
    * Eğitim oturumlarının yönetilmesi
    * Eğitim stratejilerinin uygulamaya geçirilmesi
    * Öğrencilerin değerlendirmelerinin yönetilmesi
    * Öğrencilerin geri bildirimlerinin toplanması
     
    Kaynak: